عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با 8دی:

خودکفایی در برنج جزئی از تحقق اقتصاد مقاومتی است / دولت در امر ترویج همت مضاعف داشته باشد

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: با خودکفایی برنج بخشی از مفهوم اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند.

خودکفایی در برنج جزئی از تحقق اقتصاد مقاومتی است / دولت در امر ترویج همت مضاعف داشته باشد

غلامرضا خانکشی پور در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره بر اینکه محصولات استراتژیک سکاندار اقتصاد مقاومتی هستند و مقام معظم رهبری به وضوح به محصولات استراتیژیک اسم برده اند، اظهار کرد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیم باید ریشه آن را در گندم، برنج و دانه های روغنی خود کفا بشویم.
وی با اشاره بر اینکه باید در قالب رویکرد به کشاورزی نگاه کرد، افزود: اگر دولت و ملت و کشاورزان ما بخواهند در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنند باید نگاهشان را به این سمت هول بدهند که باید در برنج خودکفا شویم.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور موانع قانونی برای خودکفایی برنج را عامل مهم برشمرد و گفت: اگر  بخشنامه های ما ایراد دارد، اگر تحقیقات ما مشکل دارد ، اگر دولت نقش خود را درست ایفا نمی کند می توانند در این موارد برنامه ریزی کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید رقم برنج کیفیت لازم را داشته باشد، افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه برنج ما باید تحقیقات خود را به سمتی ببریم که ارقامی را معرفی کنیم که خوش کیفیت، بازار پسند و ارزش عملکرد داشته باشیم.
خانکشی پور با بیان این نکته که تولید برنج باید به حداکثر و مصرف باید به حداقل برسد، گفت:  اقتصاد مقاومتی حکم می کند که ترویج ما بتواند برنج را در جهتی ترویج کند که به اندازه برنج ایرانی بخورند و اسراف نکنند.
این کارشناس برنج آموزش را امری مهم در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و عنوان کرد: بحث آموزش عمدتا بر عهده دولت است و باید همه ی تلاش خود را به خرج بدهد تا آموزش جهاد گونه و بسیجی وار عملکرد کشاورزانی که تولید سطح شان حداقل است، افزایش بدهند.
وی با بیان اینکه شبکه های توزیع آب ما باید اصلاح شود، گفت: ما باید در حوزه آبگیر ها و شبکه های توزیع آب و سد ها و استخرهای طبیعی و اصلاح شیوه های آبیاری می تواند ما را به سمتی ببرد که آب موجود باعث بشود تا حاصلخیزی بهتری داشته باشیم.
خانکشی پور در پایان برنج را جزئی از تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: با خودکفایی برنج بخشی از مفهوم اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه