رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

مرگ ۲بیمار کرونایی در گیلان/ در انتظار جواب ۷۰ نمونه آزمایشی افراد مشکوک هستیم/ ۱۰۰هزار لوازم حفاظت بهداشتی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بازگشایی مدارس بستگی به بار بیماری در استان دارد ادامه داد: تا جایی که ممکن است هیچ حیوانی در داخل منزل نگهداری نشود.

مرگ ۲بیمار کرونایی در گیلان/ در انتظار جواب ۷۰ نمونه آزمایشی افراد مشکوک هستیم/ ۱۰۰هزار لوازم حفاظت بهداشتی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار هشت دی، ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر یکشنبه در نشست خبری پیشگیری و کنترل کرونا ویروس جدید در سالن اجلاس معاونت بهداشتی این دانشگاه با بیان اینکه از دوماه پیش تاکنون ۷۰هزار نفر از افرادی که از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی و زمینی وارد گیلان می شدند، مورد پایش های تب سنجی و …قرار گرفتند اظهار کرد: پس از اطلاع رسانی و اعلام این ویروس به قم تمهیدات لازم در بیمارستان های مختلف استان گیلان انجام شده است.

ارسلان سالاری با اشاره به نقش اصحاب رسانه بیان کرد: بخشی ازمشکلات امروز یا بدلیل ضعف عملکرد مدیران یا عدم اطلاع رسانی صحیح توسط رسانه ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح کروناویروس گفت: این یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و تا قبل از این کرونا ویروس جدید تاکنون ۶نوع کرونا داشتیم و بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی، پخت کامل گوشت و مرغ و تخم مرغ در پیشگیری این بیماری موثر است.

●سرفه، تب، تنگی نفس بترتیب علائم کرونا ویروس جدید

سالاری اضافه کرد: ویروس این بیماری تا دو هفته در بدن افراد بدون علائمی زنده خواهد بود، و ۷۰_۸۰درصد افراد با علائم خفیف در ابتدا با سرفه سپس تب و بعد تنگی نفس بروز پیدا می کند و تنها ۲۰درصد بیماران به بیمارستان نیاز پیدا می کنند و تعداد بسیار کمی با زمینه بیماری هایی نظیر ریوی، تنفسی، کلیوی و….به بخش های ویژه منتقل میشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: بر اساس تمهیدات لازم در گام دوم گیلان جزء استان های اولویت داری است که پس از قم لوازم بهداشتی بصورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه از ماسک باید بصورت هدفدار و منطقی استفاده شود گفت: زدن ماسک در صورتیکه که خود فرد سرما خورده باشد یا در معرض افراد بیمار باشد، در تجمع جمعیتی مثل مترو، اتوبوس و… قرار می گیرد باید انجام شود زیرا استفاده دائمی از ماسک باعث آسیب به فرد سالم و موجب عدم دسترسی آسان افراد بیمار می شود.

●عدم ضرورت استفاده از ماسک در خیابان و شرایط عادی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: این ویروس بطور عادی از هوا منتقل نمی شود و بدلیل سنگین بودن روی هوا نمی ماند و بر روی اجسام می نشیند ولی از طریق عطسه و سرفه با فاصله دو متری منتقل می شود.

سالاری خاطر نشان کرد: در تلاشیم در آینده با تجهیز استان گیلان به امکانات و دستگاه های آزمایشگاهی، بصورت رندوم روزانه از ۱۰نفر تست این ویروس گرفته شود و جواب این تست بدون انتقال به تهران بدست آید‌.

وی با بیان اینکه با توجه به رفاه حال مردم در هر شهرستان تعدادی از تخت های بیمارستانی را برای بیماران در نظر گرفتیم افزود: در حال حاضر در شهرستان رشت ۱۰۰تخت بیمارستانی اختصاص و در آینده به ۱۵۰ تخت افزایش پیدا می کند و بیمارستان پشتیبان نیز بصورت آماده باش است.

● در انتظار جواب ۷۰نمونه آزمایشی افراد مشکوک هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تا امروز ۴مورد مثبت و ۲مورد فوتی داشتیم بیان کرد: هر بیماری که دارای عفونت ویروسی، علائم بیماری، شرح حال و…داشته باشد تحت تست و آزمایش قرار می گیرد، در این بین جواب منفی کاذب زیاد است  و ۷۰ نمونه آزمایش به تهران فرستادیم که نتیجه این آزمایش هنوز نیامده که در صورت جواب مثبت تمهیدات شدیدتری در نظر خواهیم گرفت.

سالاری با اعلام قرار دادن یکصد هزار لوازم حفاظت شخصی از صبح امروز در مراکز درمانی و بیمارستان ها اعلام کرد: تمهیدات لازم نظیر ۲۰دستگاه شوک، ۲۰۰هزار ماسک فیلتر دار و دستکش و…در دستور کار قرار دارد.

●بازگشایی مدارس بستگی به بار بیماری در استان دارد/ هیچ حیوانی در داخل منزل نگهداری نشود

وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس بستگی به بار بیماری در استان دارد ادامه داد: حیوانات خانگی که در منزل وجود دارند باعث بروز بیماری نمی شوند ولی تا جایی که ممکن است هیچ حیوانی در داخل منزل نگهداری نشود و در گوشه حیاط و در یک لانه مشخص زندگی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه ما کرونا را نیاوردیم کرونایی شدیم بیان کرد: نمیتوان گفت برگزاری مسابقات بین المللی پهلوان نامجو منشاء کورونا ویروس جدید است و در مجموع این ویروس خیلی قوی نیست و در برابر حرارت و گندزدایی و…از بین می رود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه