افزایش مجدد حقوق حداقل بگیران

کارشناس حوزه کار به منظور کاهش فاصله ۱۰ میلیون تومانی سبد معیشت خانوارهای کارگری و تقویت بازار اشتغال پیشنهاد کرد که دولت سیزدهم در دوسال اول، کف حقوق حداقل بگیران را دوبار در سال افزایش دهد.

افزایش مجدد حقوق حداقل بگیران

به گزارش ۸دی، “رضا محمودی” درباره اجرای برنامه اشتغال میلیونی در دولت سیزدهم ابراز عقیده کرد و گفت: از آنجا که تصور نمی‌کنم بتوانیم بلافاصله به یک میلیون شغل در سال دست پیدا کنیم لذا در بحث ایجاد شغل و بهبود فضای اشتغال، دولت آقای رئیسی باید دو اقدام را در دستور کار خود قرار دهد؛ یکی بحث تثبیت و حفظ اشتغال موجود و دیگری ایجاد فرصتهای شغلی جدید است.

وی در ادامه افزود: ما در فضای تحریم قرار داریم و در چنین فضایی باید برنامه‌هایمان را انعطاف پذیر تدوین کنیم ولی در عین حال نباید آن را به تحریم و برجام گره بزنیم و منتظر باشیم برخی مسایل درست شود. یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم می تواند در راستای  خصوصی سازی بنگاه‌ها، رونق اشتغال و بهبود وضع معیشت کارگران انجام دهد این است که سهام بنگاههای در حال خصوصی سازی رابا پلتفرم تعاونی واگذاری کند.

“محمودی” افزایش دستمزدها را از دیگر اقدامات موثر برای حفظ اشتغال و تقویت قدرت معیشت نیروهای کار دانست و گفت: اکثر کارخانه های مواد شوینده، لوازم بهداشتی و مواد غذایی در این مدت سود کردند ولی آیا عایدی آن به جیب کارگران رفت؟ برخی از تولیدکنندگان همچنان  قیمت هایشان شبانه روزی در حال افزایش است چون نظارتی بر آنها نیست و در بحث مالیات هم شفافیتی نسبت به آن وجود ندارد، تنها مردم حقوق بگیر و کارگران و کارمندان هستند که مالیاتشان را خوب پرداخت می کنند. در حال حاضر اکثر پتروشیمی ها خصوصی هستند. وقتی سوخت و حامل‌های انرژی را به این واحدها به قیمت داخل پرداخت می‌کنیم و محصول را به قیمت جهانی به مردم در ایران عرضه می کنیم انتظار این است که حقوق کارگران را هم به قیمت جهانی پرداخت کنیم. دیدیم که اخیرا کارگران این واحدها در بحث  حقوق و مطالباتشان دچار مشکل شدند.

این کارشناس عنوان کرد: عرضه ارزان محصولات به صلاح نیست چون قاچاق در کشور صورت می گیرد ولی وقتی با نرخ جهانی عرضه شد باید حقوق نیروهای کار هم جهانی پرداخت شود. بدین ترتیب افزایش کف حقوق حداقل بگیران در دوسال اول دولت سیزدهم بهتر است انجام شود و در حوزه اشتغال معتقدم که کف پرداختی را باید افزایش داد و به همین منظور پیشنهاد می شود آقای رئیسی در دو سال اول دولت خود، کف حقوق و دستمزد کارگران را دوبار تعیین کند یکبار تا قبل از عید و برای شش ماهه اول و یک نوبت در شش ماهه دوم افزایش دهد.

به گفته “محمودی” اگر این اتفاق بیفتد هم فاصله ۱۰ میلیون تومانی سبد معیشت خانوارها کمتر می شود، هم دغدغه معیشت و افت شدید قدرت خرید مردم را که دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد، برطرف خواهیم کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه