در میزگرد انتخاباتی «هشت‎‌دی» مطرح شد:

بدون برنامه امکان توسعه وجود ندارد/ در انتخاب نامزدها به حداقل‌ها اکتفا نکنیم

میزگرد انتخاباتی با حضور حجت‌الاسلام «میرشمس اکبر حسینی» و «مهدی کاسی» در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» برگزار شد.

بدون برنامه امکان توسعه وجود ندارد/ در انتخاب نامزدها به حداقل‌ها اکتفا نکنیم

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» میزگرد انتخاباتی با حضور حجت‌الاسلام «میرشمس اکبر حسینی» و «مهدی کاسی» در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» برگزار شد.

 مشروح این میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

 حجت‌الاسلام میرشمس اکبرحسینی با اشاره به تعالی و کمال حقیقی به عنوان یکی از اهداف و خصوصیات انقلاب، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های انقلاب، فرایند تعالی و کمال حقیقی است که دارای مصداق‌های فراوان است که یکی از آن، دشمنی بی‌حدوحصر بر علیه نظام جمهوری اسلامی است که اگر بر هر کشور دیگری تحمیل می‌شد از بین می‌رفت؛ اما همین مسئله باعث قدرت روزافزون انقلاب شده است.

 وی گفت: پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، دشمن فارغ از انتقام سخت تنها یک سیلی دریافت کرد و پس از آن آمریکایی‌ها پیام دادند که به انتخاب شما یک نقطه از بیابان را هدف قرار می‌دهیم تا بگوییم پاسخ متقابل داده‌ایم! لذا این اقتدار در کجای این کره خاکی وجود دارد.

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: استقلال و آزادی تنها یک شعار ساده نبود؛ بلکه این باور توسط امام خمینی (ره) پایه‌ریزی شد و ایستادگی کرد و این مسیر توسط رهبر انقلاب همچنان ادامه داد؛ لذا دشمن با همین وضعیتی که در تلاش است خود را قدرت برتر دنیا نشان دهد به‌شدت در برابر نظام جمهوری اسلامی ناتوان شده است.

 حجت‌الاسلام اکبرحسینی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی دارای سه جایگاه مهم هدایت و ولایت در اصل دیدگاه شیعه، جایگاه خون پاک شهدا و جایگاه جمهور یعنی مردم به عنوان سه اصل اساسی است و این سه شاخصه کلیدی و محتوایی نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و هدایت‌ها است همان‌طور که اصل اسلام جایگاه امامت و ولایت است و خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «ای رسول اگر به این وظیفه عمل نکنی هیچ کاری نکرده‌ای» لذا غدیر؛ ریشه، اساس، پایه و محور هدایت جامعه بشری تا قیامت است.

 وی با اشاره به اهمیت جایگاه جمهور در نظام جمهوری اسلامی، بیان کرد: طبق فرمایش رهبر کبیر انقلاب، در طول تاریخ هیچ امتی برتر از ملت ایران نخواهد بود و این مسئله یک واقعیت میدانی است که این مردم از آغاز انقلاب تاکنون دارای درک صحیح و همواره در صحنه هستند؛ لذا جلوه‌ای از این بصیرت را در جریان تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی شاهد بودیم، در کجای دنیا چنین حضوری برای تشییع پیکر یک مدیر اجرایی برگزار می‌شود ناگفته نماند مقایسه شهید آیت‌الله رئیسی با شهید رجایی یک قیاس مع‌الفارق است؛ چون در زمان شهید رجایی، مردم طاغوت را از نزدیک لمس کرده بودند و نسبت به رئیس‌جمهورشان دارای نگاهی خاص بودند؛ اما در حال حاضر با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب دیگر تصویری از طاغوت در اذهان مردم نیست؛ لذا این حضور مردم و اعلام عزای عمومی در کشورهای مختلف از جمله پاکستان، عراق، سوریه، هند، لبنان برای یک رئیس‌جمهور بی‌نظیر است و اگر کسی بگوید تمام این مسائل طراحی شده نظام است، حقیر و پست است.

پروژه دشمن برای دوری مردم از نظام شکست خورد

 این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دشمن در تلاش است تا مردم را از نظام دور کند؛ اما با شکست مواجه شده است و امروز رکن رکین نظام اسلامی، جایگاه ولایت، خون شهدا و جمهور است و سایر ارکان ذیل این سه اصل قرار می‌گیرند.

 حجت‌الاسلام اکبرحسینی با بیان اینکه انتخابات پیش‌رو، نابهنگام و غیرمنتظره است گفت: تمام ادوار انتخابات از ابتدای انقلاب تاکنون در جایگاه خودش دارای اهمیت بوده است؛ لذا حضور رسانه‌های خارجی و تهیه گزارش از شعب اخذ رأی و پخش زنده، تهیه خبر و مصاحبه با مردم بیانگر این اهمیت است.

 در دولت یازدهم آب‌خوردن را نیز به برجام گره می‌زدند

 وی تصریح کرد: متأسفانه در دوره‌های گذشته ریاست‌جمهوری با ناهنجاری‌ها و ناهماهنگی‌های جدی مواجه بودیم به‌خصوص در دهه ۹۰ که تورم شدید اقتصادی از مصداق بارز آن است که با وجود تلاش‌های فراوان دولت سیزدهم، این تورم هنوز به نقطه اتکای مهار نرسیده است و با شیب کندی در حال کنترل است؛ اما چرا دشمن به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی است؛ چون به دنبال اهداف جناحی و جریانی خویش است؛ لذا وقتی در دولت یازدهم آب‌خوردن را نیز به برجام گره می‌زدند در حال گرا دادن به دشمن بودند این در حالی است وزیر خارجه دولت یازدهم و دوازدهم اذعان دارد از ۲۵ صفحه سند برجام فقط ۱۰ صفحه آن را خوانده است و مردم، نظام، شهدا و کشور را به سخره گرفته است.

 این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جناح و حزب مسئله و اساس نیست، تصریح کرد: اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی نمی‌کند، اصولگرایی و تأکید بر اصول توسط امام پایه‌گذاری شد؛ لذا هرکس بر مبنای این دیدگاه عمل کند اصولگرای حقیقی است و مابقی تنها شعار و حرف است؛ لذا شهید آیت‌الله رئیسی این قاعده را به میدان عمل آورد در حالی که می‌توانست یقه بسیاری را بگیرد؛ اما برای رضایت خاطر ولی‌فقیه از این کار دوری کرد و ولایت‌پذیری و درک از ولایت را به منصه ظهور رساند.

 حجت‌الاسلام اکبرحسینی ادامه داد: محبت مردم به آیت‌الله رئیسی و حضور در تشییع ایشان صرفاً به واسطه خدماتش نبود؛ بلکه خدا این محبت را در دل مردم به واسطه جایگاه و باورهای ایشان قرار داد همان‌طور که عشق مردم به امام به واسطه شخصیت ایشان بود که ۱۱/۵ میلیون عاشق برای تشییع ایشان حضور یافتند؛ لذا این نگاه باید اصلاح شود تا در ورطه انحراف نیافتیم؛ ناگفته نماند اگر شهید رئیسی بدون اعتقاد و باور وارد میدان عمل می‌شد هیچ‌گاه مردم پشت سر ایشان حرکت نمی‌کردند.

در شهادت آیت‌الله رئیسی بسیاری از مفاهیم و ارزش‌ها عینیت یافت

 در ادامه این میزگرد «مهدی کاسی» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پیامدهای شهادت آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش فارغ از تسلیت، جای تبریک و تأمل دارد؛ زیرا پس از شهادت ایشان بسیاری از مفاهیم و ارزش‌ها عینیت یافت.

 وی گفت: در خاطرات شهید رجایی آمده است که مسئول حفاظت ایشان می‌گوید «من نمی‌توانم مسئولیت حفظ جان کسی را برعهده بگیرم که با موتور گازی رفت و آمد می‌کند» لذا بیان همین خاطره برای نسل امروز مصداق عینی نداشت؛ اما پس از شهادت آیت‌الله رئیسی متوجه شدیم که مادر شخص اول مملکت در یک محله و خانه ساده زندگی می‌کند و رئیس‌جمهور هر از چندگاهی با موتور به مادرش سر می‌زده است.

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: یکی از عنایات ویژه خداوند به انقلاب و این دوره از انتخابات، عینیت مفاهیم برای مردم است به عنوان مثال تمام دولت‌های گذشته به دنبال این مسئله بودند که باید از برخی آرمان‌ها و اصول خود کوتاه بیاییم تا معیشت مردم حل شود؛ اما در دولت سیزدهم این مسئله به اثبات رسید که در کنار حفظ این آرمان‌ها می‌توانیم مسائل را حل‌وفصل کنیم.

 کاسی با بیان اینکه شاهد شکل‌گیری مهندسی جدید در منطقه هستیم که در دولت‌های گذشته هیچ اعتقادی بدان نداشتند، گفت: جالب است بدانید پس از فروپاشی آذربایجان در اندیشکده‌های غربی مطرح دنیا از شکل‌گیری دو قطب اسلام و لیبرال دموکراسی در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی شده بود این در حالی است که در اندیشکده‌های داخلی، کتاب مبانی نظری برنامه چهارم توسعه با محتوای تک‌قطبی شدن جهان در حال نگارش بود.

 وی تصریح کرد: اگر مردم در سال ۹۲ باور داشتند که مذاکره با آمریکا راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و تحریم‌ها است در این بازه هشت‌ساله به این باور رسیدند که این مسئله بی‌نتیجه است و دیگر نیز دچار خطای راهبردی نخواهند شد.

 در انتخاب نامزدها به حداقل‌ها اکتفا نکنیم

 این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت انتخابات، بیان کرد: به حداقل‌ها اکتفا نکنیم و در رفتار نامزدهای انتخابات دقت کنیم؛ لذا برخی دارای برنامه هستند؛ اما عده‌ای تنها به کلیات بسنده می‌کنند.

 بدون برنامه امکان توسعه و پیشروی وجود ندارد

 کاسی تصریح کرد: هنوز در مناظرات حرف‌های پوسیده گذشته توسط برخی نامزدها تکرار می‌شود حال این سؤال مطرح است که اگر این گفتمان راهگشا بود چرا مشکلات مردم حل نشد؛ لذا اگر نتوانیم این بی‌سوادی‌ها را به مردم بگوییم قافیه را باخته‌ایم به‌علاوه فهم دقیق از گفتمان، ارائه برنامه متناسب و تسلط بر آن مهم است این در حالی است که بدون برنامه امکان توسعه و پیشروی وجود ندارد.

 وی با تأکید بر اینکه بیان کلیات، مسائل را حل نمی‌کند، گفت: امکان حل تمام مشکلات کشور در طول چهار سال وجود ندارد؛ اما رئیس‌جمهور منتخب باید فهم دقیق از اولویت‌بندی و مشکلات کشور داشته باشد.

 این کارشناس مسائل سیاسی، تصریح کرد: رهبری هفت سال گذشته از یک پیچ تاریخی سخن گفت و سه سال گذشته فرمود که در نیمه این پیچ قرار داریم و سال گذشته گفت که به قله نزدیک هستیم؛ یعنی باید از حداقل‌ها عبور کنیم و مراحل پنج‌گانه ظهور اعم از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، جامعه و تمدن و در نهایت به دولت اسلامی برسیم و زمینه‌سازی ظهور را فراهم کنیم؛ لذا این استعداد در ملت ایران وجود دارد.

 کاسی گفت: یکی از شاخصه‌های دیدگاه شهید آیت‌الله رئیسی تسلط به گفتمان انقلاب اسلامی در تمامی ابعاد است که نیازمند تداوم آن در دولت‌های آینده هستیم.

 وی با اشاره به حساسیت‌های موجود در رابطه با انتخابات پیش رو، تصریح کرد: رجعت به گفتمان قبل از دولت آیت‌الله رئیسی و ازدست‌دادن نگاه تمدنی که در حال شکل‌گیری بود دو شاخص مهم است که مهم‌ترین پارامترهای انتخاب یک فرد اصلح محسوب می‌شود؛ لذا خداوند وجود چنین شخصیتی را مبنای انتخاب صحیح قرار داد.

 در ادامه این میزگرد حجت‌الاسلام اکبرحسینی ادامه داد: در بین سیاسیون یک دسته‌بندی وجود دارد که شامل حق و باطل و قشر خاکستری جامعه است که در دقیقه ۹۰ تصمیم خود را می‌گیرند لذا مردم با جریانات مختلف کاری ندارند همان‌طور که امام علی (ع) را تنها گذاشتند و طرف معاویه ایستادند که ۲۵ سال طول کشید سپس پشیمان شدند و چهار سال و ۹ ماه بیشتر این بیعت بقا پیدا نکرد و در نهج‌البلاغه آمده همین مردم در حالی که شانه‌های امام را می‌فشردند و حسنین زیر دست و پا بودند حکومت را به علی (ع) دادند و همین مردم در زمان شهادتش گفتند علی (ع) مگر نماز می‌خواند که در محراب مسجد به شهادت برسد.

مردم در دولت شهید رئیسی «ما می‌توانیم» را به چشم‌ خود دیده‌اند

وی در ادامه به تغییر شاخصه‌های ریاست‌جمهوری پس از شهید آیت‌الله رئیسی اشاره و عنوان کرد: نگاه امروز مردم قابل قیاس با تاریخ انقلاب نیست و سطح توقع مردم بالا رفته و فارغ از شعار با عملکرد مسئول کار دارند به‌علاوه مردم امروز «ما نمی‌توانیم» را باور ندارند چون «ما می‌توانیم» را به چشم خود دیده‌اند؛ چرا عده‌ای بر طبل «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» می‌کوبند این در حالی است که مسئله اصلی نمی‌شود، نیست؛ بلکه این افراد تمایل دارند ساختار نظام را به سمت‌وسوی غرب سوق دهند و همه چیز را به غرب گره بزنند؛ لذا رئیس‌جمهور شهید تمام این معادلات را تغییر داد.

مردم رئیس‌جمهوری در تراز آیت‌الله رییسی می‌خواهند

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «حسن روحانی» کتابی دارد که در آن آمده است، تنها راه برون‌رفت از مشکلات مذاکره با آمریکا است؛ لذا این تفکر و نگاه بی‌توجه به توانمندی‌های کشور و افراد متخصص است؛ اما ناگفته نماند این نگاه در حال تلاش است که صحنه را به گذشته برگرداند؛ اما هیچ‌گاه موفق نخواهد شد، امروز مردم رئیس‌جمهوری در تراز آیت‌الله رئیسی می‌خواهند و بدانیم هرکس ویژگی‌ها و شخصیت خودش را دارد اما می‌توان یک فرد نزدیک به شخصیت ایشان را انتخاب کرد.

 حجت‌الاسلام اکبرحسینی با بیان اینکه ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم، گفت: این شعار فارغ از یک تفکر سیاسی مبّین کارآمدی نظام است؛ لذا هراس دشمن از این جمله رئیس‌جمهور شهید به این علت است که ذیل این شعار به‌وسیله قاعده اسلام تمامی مشکلات برطرف و بساط دشمن برچیده خواهد شد؛ لذا این باور با تلاش انسان‌های الهی به ثمر رسید که از بین این شش نفر نامزدهای انتخاباتی نیز چنین فردی وجود دارد.

 وی تصریح کرد: شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌کند نه رد صلاحیت لذا یک فرد احراز صلاحیت شده در جایگاه‌های مختلف می‌تواند فعالیت کند؛ اما طبق شاخصه‌های قانون اساسی در جایگاه رئیس‌جمهور، احراز صلاحیت شده است به علاوه این نهاد کاری به مشارکت عمومی ندارد که کدام جناح را قبول یا احراز کند؛ بلکه ساختارهای جامعه اسلامی برای ظهور و حاکمیت ولی‌عصر (عج) فراهم می‌کند.

 این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مردم برای تشییع کسی به خیابان‌ها آمدند که گفتمان انقلاب را دنبال می‌کرد و این گفتمان دارای ابعاد مختلفی است و ایشان فارغ از شعار و ارائه برنامه بدان عمل می‌کرد این در حالی است که این روند روبه‌رشد به در موضوعات مختلف رقم خورد و سه سال دولت سیزدهم به‌اندازه یک دوره هشت‌ساله بوده است.

 وی تصریح کرد: توقع کاذب ناامیدی می‌آورد؛ اما توقع واقعی یعنی بر مدار شرایط کشور مشکلات را ببینیم و مطالبه‌گری کنیم و بدانیم این مطالبه‌گری با تخریب تفاوت دارد.

 حجت‌الاسلام اکبرحسینی افزود: با حضور حداکثری مردم با بصیرت، مسیر شهید رئیسی با جدیت ادامه و با قوت به نتیجه خواهد رسید؛ ناگفته نماند افراد معصوم نیستند و امکان اشتباه وجود دارد؛ اما خطای عامدانه پذیرفته شده نیست همان‌طور که در دولت‌های گذشته شاهد آن بودیم؛ لذا ملاک، کارایی، پیگیری و حضور میدانی است که این شاخصه‌ها در بین این ۶ نامزد وجود دارد و برای یک انتخاب درست نیازمند دقت هستیم و بدانید برای رأی خودمان پاسخگو خواهیم بود.

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: برخی با فضاسازی درصدد بازگشت به دوره هشت‌ساله روحانی هستند؛ اما امروز نگاه مردم متفاوت است و این تفاوت را در روز انتخابات فارغ از حرف و شعار، به اثبات می‌رسانند، مردم دغدغه کشور و برطرف‌شدن مشکلات را دارند؛ لذا هرکس درست‌تر و دقیق‌تر باشد با آن سروکار دارند و با جناح‌های مختلفی که صرفاً شعار بدهند سر و کاری ندارند و این تحول پس از شهادت آیت‌الله رئیسی رقم خورد.

 حجت‌الاسلام اکبرحسینی گفت: این انتخابات با مشارکت بالا و رأی درست همراه خواهد بود و تمام تلاش ما برای افزایش شناخت و آگاهی فارغ از تبلیغ برای یک فرد خاص است اما مردم خوب می‌فهمند و رهبری نیز فصل‌الخطاب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز اقتدار و عزت این نظام سبب‌ساز مقابله با دشمن شده است و این اقتدار برای مردم و جایگاه ولایت و خون شهدا است؛ لذا این ملت راه را اشتباه نمی‌روند و هیچ‌گاه کشور را به حالت گذشته برنمی‌گردانند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه