وزیر راه و شهرسازی:

ترانزیت کشور امسال ۵۵ درصد افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ترانزیت کشور در دولت سیزدهم، گفت: فقط طی سه ماه امسال با پیگیری شهید جمهور و دولت سیزدهم این رشد به بیش از ۵۵ درصد رسید که بیانگر دیپلماسی فعال، عزتمندانه و اثربخش به نفع مردم و گره گشایی از اقتصاد کشور است.

ترانزیت کشور امسال ۵۵ درصد افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در آئین افتتاح پروژه راه‌آهن رشت – کاسپین در منطقه آزاد بندر انزلی، اظهار کرد: ترانزیت جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده؛ اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماه امسال نیز با رقم ۵/۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و عملاً یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیس‌جمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.

 وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشته و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود؛ اما با مجاهدت و پیگیری شهید جمهور این آرزوها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان‌دهنده دیپلماسی اثربخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفه‌های ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم زمینه‌ساز آن بود.

 وی در ادامه به اجرای پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه‌آهن رشت – کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس‌جمهور شهید بود و مرتب پیگیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.

 وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی بیان کرد: اگر بگوییم ایران تا سال‌های سال مدیون پیگیری‌های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است، حرف زیاده‌ای نگفته‌ام.

 وی با بیان اینکه بخشی از اثرات این تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید را این روزها در بهره‌برداری پروژه‌ها و آغاز عملیات اجرایی آنها مشاهده می‌کنیم، افزود: مهم‌تر از پروژه درک اهمیت آنها توسط شهید آیت‌الله رئیسی و بسیج‌کردن تمام امکانات و ظرفیت‌های دولت برای آنها از جمله این مسیر ریلی راهبردی کشور است.

 بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه‌هاست که راه‌آهن رشت – کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاه‌تر متصل می‌کند ضمن اینکه کریدور شمال و جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت – آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه‌های راهبردی بین ۲ کشور به شمار می‌رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود.

 وی در ادامه سخنانش با تشریح سایر پروژه‌های ریلی کشور در کریدور شمالی و جنوبی، شرقی – غربی و مرکزی کشور بیان کرد: قطعه ریلی مهم شیراز – عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود و پیمانکاران فعال شده‌اند و این کار باید در دولت چهاردهم با جدیت پیگیری شود.

 وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ریلی کشور در زنجیره‌های شمالی – جنوبی در قطعات ریلی کامل تکمیل می‌شود و فرصت بی‌نظیری در حوزه ترانزیت کالا به چند برابر افزایش می‌یابد.

 وی بیان کرد: سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزادراه در کشور افتتاح شد که رکورد افتتاح آزادراه در تاریخ جمهوری اسلامی است.

 خط‌آهن رشت – کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور امروز پنجشنبه با حضور و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری بهره‌برداری شد.

انتهای خبر/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه