نویسنده: عمران علیزاده

هنوز ادامه دارد

دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نکات مهمی داشت که توجه به آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز انتخابات پر شور دور دوم در روز پانزدهم تیرماه شود.

هنوز ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری تحللیی «هشت‌دی» عمران علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت در یادداشتی، نوشت: دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نکات مهمی داشت که توجه به آن‌ها میتواند زمینه ساز انتخابات پر شور دور دوم در روز پانزدهم تیرماه شود:

۱- مبنای همه تحلیل های داخلی و خارجی ، موافق یا مخالف جمهوری اسلامی ایران آمار منتشر شده توسط وزارت کشور است. یعنی برای همه مسجل شده این آمار کاملا صحیح و قابل استناد است. این را یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی در زمینه «سلامت» انتخابات میدانیم که حتی دشمنانش در مورد نتایج «تردیدی» ارائه ندادند.

۲- کمتر کسی به این نکته توجه میکند که عدم برگزاری انتخابات شوراها بهمراه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در اختلاف مجموع شرکت کنندگان این دوره و دوره قبل داشت . بدون شک اگر این دو انتخابات مانند سنوات گذشته با هم برگزار میگردید آمار نهایی شرکت کنندگان این دوره خصوصا در شهرهای کوچک و روستاها بیش از دوره قبل بود.

۳- دو روز مانده به برگزاری دور اول، بدلیل عدم انسجام آرای نامزدهای اصلی اصولگرایان اجماع را به مصلحت نمی دانستم و آنرا مهمترین شانس جریان اصلاحات برای برنده شدن در دور اول می دیدم منتهی بیان آنرا به مصلحت نمی دانستم که برخی شایعه سازان نگویند تعمدا به نفع جریان مقابل با اجماع مخالف هستید.

با اعلام نهایی نتایج، خصوصا بیانیه مدبرانه جناب دکتر قالیباف در حمایت از آقای دکتر جلیلی برای دور دوم مشخص گردید عدم اجماع بر خلاف همه شایعات با یک محاسبه دقیق انجام گرفته است.

همه حامیان «جریان انقلاب» باید به عهد خود برای پیروزی نامزد این جریان تا پایان انتخابات بدون سهم خواهی وفادار بمانند.

۴- برخی نقاط ضعف حامیان و مشاوران آقای دکتر جلیلی مربوط به خودشان است و ارتباطی به شخصیت انقلابی «دکتر جلیلی» ندارد. باید حساب این دو را از هم جدا کنیم. با این دیدگاه میتوانیم در قرار دادن حداقل ۷۰ درصد آرای آقای دکتر قالیباف در سبد آرای دکتر جلیلی در دور دوم کمک شایانی نماییم.

۵- کاهش میزان مشارکت فقط به وضعیت معیشتی مردم بستگی ندارد. باید بپذیریم «خلا آموزش سیاسی» و «عدم مشوق های انتخاباتی» به افرادی که رای میدهند البته طبق قانون فعلی انتخابات در کاهش میزان مشارکت نقش مهمی دارد که دولت و مجلس باید برای هردو راهکارهای عملی ارائه نمایند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه