مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان:

۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان جذب شد

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان از جذب ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این سرمایه‌ها از کشورهای چین، اتریش، هلند، کره جنوبی، سوئیس و آذربایجان در پروژه‌های مختلف استان جذب شده است.

۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان جذب شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»  علیرضا نوروزی بهمبری در گفتگویی گفت: حدود ۲۵ درصد (معادل ۱۵۰ میلیون دلار) از کل سرمایه ۶۰۰ میلیون‌دلاری جذب شده در پروژه‌های مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی استان از سال ۸۳ تاکنون مربوط به دولت سیزدهم بوده و در این دولت محقق شده است.

وی عنوان کرد: در مجموع طی این دولت مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری چک، افغانستان، چین، روسیه، هلند، آلمان – عمان، امارات – کنیا و ایرانیان مقیم آلمان و مقیم امارات – استرالیا نیز مصوب شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ترکیه (یک پروژه)، جمهوری چک (یک پروژه)، افغانستان (یک پروژه)، چین (سه پروژه) و سرمایه‌گذار ایرانی مقیم آلمان (یک پروژه) و امارات – استرالیا (یک پروژه) مصوب شد که شامل طرح‌های گردشگری (پارک آبی و هتل در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و تالش)، صنعتی (محصولات آشپزخانه، تولید سیگارت و تصفیه فاضلاب صنعتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی) و صنایع تبدیلی (سورتینگ و بسته‌بندی میوه در تالش) است.

نوروزی تأکید کرد: حدود ۴۹ میلیون دلار در پروژه‌های تولید سیگارت، تجهیزات روشنایی و الکتریکی ضد انفجار، تولید انواع بلبرینگ و نیز انواع فرآورده‌های مشتق از خون و اعضای بدن طی این سال از کشورهای چین، اتریش و هلند در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و شهرستان‌های رشت و شفت جذب شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ترکیه (یک پروژه) و روسیه (یک پروژه)، مصوب شده که طرح‌های صنعتی تولید انواع ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی و بازسازی و نوسازی کمپرسورهای صنعتی و انواع لیفتراک، بازسازی انواع ماشین‌ابزار و ماشین‌های تزریق پلاستیک در شهرستان رشت را شامل می‌شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان ادامه داد: حدود ۱۸/۵ میلیون دلار نیز در پروژه‌های تولید سیگارت، تولید عیب‌یاب (دیاگ) خودرو، تجهیزات روشنایی و الکتریکی ضد انفجار، لامپ روشنایی LED و نیز انواع فرآورده‌های مشتق از خون و اعضای بدن از کشورهای چین، هلند، کره و اتریش در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و شهرستان‌های رشت و شفت جذب شده است.

 به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای هلند (یک پروژه)، چین (۲ پروژه)، آلمان – عمان (یک پروژه) و امارات – کنیا (یک پروژه) مصوب شده است. این طرح‌های صنعتی شامل تولید مکمل خوراک دام از مایع کیسه صفرای گاو و تولید لامپ روشنایی LED در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی، انواع جایگزین‌های گیاهی فرآورده‌های گوشتی (گوشت گیاهی)، سیگارت در شهرستان رشت، بسته‌بندی چای خشک، غلات، خشکبار، حبوبات و تولید نوشابه در شهرستان لاهیجان است.

 وی اظهار کرد: حدود ۸۳ میلیون دلار نیز در پروژه‌های تولید ماشین‌آلات و تجهیزات آردسازی، احداث پایانه حمل‌ونقل ریلی آستارا، تولید سیگارت، لامپ روشنایی LED طی این سال از کشورهای سوئیس، هلند، آذربایجان و چین در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و شهرستان‌های رشت و آستارا جذب شده است.

 وی عنوان کرد: تلاش مسئولان استان بر تسهیل و رفع موانع سرمایه‌گذاری در استان است و در این راستا ظرفیت‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه