جلیلی خطاب به پزشکیان:

شما هیچ راه‌حلی برای تحریم‌ها ندارید

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی خطاب به پزشکیان گفت: شما در بحث تحریم یک راهی را می‌روید جواب نمی‌گیرید، تمام امتیازها را می‌دهید هیچ امتیازی نمی‌گیرید، بعد می‌گویید باز باید امتیاز بدهیم؛ ما می‌گوییم با تحریم باید مقابله کرد شما هیچ راه‌حلی برای تحریم نمی‌دهید.

شما هیچ راه‌حلی برای تحریم‌ها ندارید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» دومین مناظره سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری امشب در رسانه ملی برگزار شد.

وی در ابتدا بیان کرد: امروز مهمان مردم عزیز لرستان بودم به شدت متاثر بودند از آن تعبیر نادرستی که درباره شهید سلیمانی به کار برده شدو از من خواستند که حتماً این ابراز ناراحتی آنها را بیان کنم.

وی مطرح کرد:‌ اما چند نکته عرض کنم، واقعاً بنده متاسفم شما کشور ما رو قفس می‌نامید؛ یعنی چی در قفس؟ کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا هی می‌گوییم قفس.

نامزد ریاست‌جمهوری خطاب به پزشکیان گفت:‌ شما در بحث تحریم یک راهی را می‌دانید می‌گویید می‌روید جواب نمی‌گیرید تمام امتیازها را می‌دهید هیچ امتیازی نمی‌گیرید بعد می‌گویید باز باید امتیاز بدهیم؛ چرا باید این کار را بکنیم؟ ما می‌گوییم با تحریم باید مقابله کرد شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید.

جلیلی تاکید کرد: من بارها راه‌حل‌هایم را ارائه داده‌ام اما شما هنوز می‌گویید «باید با کارشناسان صحبت کنی!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات پزشکیان گفت: من ده‌ها بار برنامه‌ام را گفته‌ام اما شما اصلاً برنامه را قبول ندارید.

وی با بیان اینکه من معتقد به بن‌بست نیستم، تاکید کرد: دیشب شما روند نقدینگی را اشتباه گفتید و آمار غلط دادید؛ شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه گرفته‌اید.

جلیلی اظهار داشت: شما خودتان نگاه کارشناسی ندارید و حرف از نظر کارشناسان می‌زنید.وی اضافه کرد: دیشب شما روند نقدینگی را اشتباه گفتید و آمار غلط دادید؛ شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه گرفته‌اید.

شما خودتان نگاه کارشناسی ندارید و حرف از نظر کارشناسان می‌زنید

جلیلی تصریح کرد: شما خودتان نگاه کارشناسی ندارید و حرف از نظر کارشناسان می‌زنید
وی گفت: شما پیشاپیش می‌گویید «به ملت فشار می‌آورم تا امتیاز بیشتری بدهند»؛ به مردم بگویید چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید؟

وی تصریح کرد: مگر دوستان شما نمی‌گفتند که مسکن مهر مزخرف است و افتخار می‌کردند که مسکن نمی‌سازیم؟ همین‌ها الان در ستاد شما هستند؛ آقای پزشکیان! اینها را مردم می‌دانند!

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: دولت آقای روحانی و همین آقای ظریف به هشدار من برای جلوگیری از حمله به سفارت عربستان عمل نکرد و آن افتضاح به بار آمد.

جلیلی با بیان اینکه مردم ایران؛ اینها راه را فقط این می دانند که دوباره برویم امتیاز بدهیم و چیزی نشود،‌ تصریح کرد: خب این کار را مگر انجام ندادید؟ دلار سه هزار تومانی را کردید ۳۰ هزار تومان! رشد اقتصادی در دولت شما منفی و صفر شد یا خیر؟ شما آقای پزشکیان می‌خواهید دولت سوم روحانی را داشته باشید.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ آقای پزشکیان آمار غلط می‌دهید؛ روند نقدینگی را دیشب شما اشتباه گفتید. این نمودار واقعی رشد نقدینگی است نه آن نموداری که دیشب نشان دادید.

جلیلی اظهار داشت: شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید؛ وقتی کارشناسی بلد نیستید اینطور می‌شود. شما باید در مقابل تحریم فعال باشید و نه منفعل. الان می‌گویید من می‌روم می‌نشینم صحبت می‌کنم؛ از طریق خارج به داخل فشار می‌آورم که اینجا تصمیم را عوض کنم.

وی تاکید کرد:‌ شما باید از طرف مقابل که تعهداتش را اجرا نکرده طلب‌کار باشید، نه اینکه بگویید به ملت فشار می‌آورم تا امتیازات دیگر به طرف خارجی بدهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به برنامه خود در حوزه تحریم‌ها ادامه داد: تحریم را نمی‌پذیریم. می گوییم باید مقابله کرد اما شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید؛ آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

وی افزود: یکی از جایگزین‌های (آلترناتیوهای) خودت را بگو، حرف های یکطرفه همینطوری پیش می رود و شما نیز برخلاف گفته‌های خود یکطرفه حرف بزنید. شما دیشب هم همین حرف‌ها را تکرار کردید و برنامه ارائه ندادید. بحث هایی که شما بیان می‌کنید بسیار راحت است اما بنده با عدد و رقم حرف می زنم.

به گفته جلیلی، شما(پزشکیان) ۳۲ سال عملکرد را کنار می گذارید و فقط به سه سال دولت سیزدهم نگاه می‌کنید و محل مقایسه قرار می دهید. در حالی که همین سه سال دستاوردهای بزرگی در حوزه صادرات نفت و توسعه اقتصادی داشتیم در حالی که شما(پزشکیان) می گفتید این امکان ندارد و نمی توان به این دستاوردها دست یافت.

جلیلی اظهار داشت: در این سه سال در حوزه سرمایه گذاری خارجی، کاهش نقدینگی و رشد اقتصادی نیز باید وضعیت حال حاضر را با سال ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید.

وی با بیان اینکه نمودارهای دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم را بیان خواهم کردغ افزود: اینکه می گویند ۱۰ اقتصاددان برنامه ایشان را تایید کردند باید بگویم اگر صد نفر در دو سال پیش اوایل دولت سیزدهم آمدند به عنوان اقتصاددان پیش بینی تورم ۱۰۰ درصدی کردند تا بگویند دولت نمی‌تواند در حالی که دولت شهید رئیسی ثابت کرد که اشتباه می کنند.

جلیلی تاکید کرد: شما می‌روید کسانی را می‌آورید به عنوان اقتصاددان که پیش‌بینی های غلط می دهند و یک روز کار اجرایی نکردند را ملاک قرار می‌دهید و چنین نتیجه را می‌دهد که هشت سال تلخی را رقم می زند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل مردم ما مسکن است که باید حل شود نه اینکه بگوییم مزخرف است. کسانی بودند و درباره توافق با آمریکا هشدار دادند که همین دولت روحانی و آقای ظریف با توجه به این هشدارها عمل نکردند و آن فاجعه را به همراه آوردند.

جلیلی اظهار داشت: اینها همه فرافکنی است که هیچ ربطی به ظرفیت‌های کشور ندارد اما رویکرد دیگر به ظرفیت‌های کشور می پردازد. شما می‌خواهید راهکار امتیازدهی را انجام دهید. آیا رشد اقتصادی در دولت روحانی به صفر نرسیده است و آیا می خواهید دولت سوم روحانی را ایجاد کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره تحریم ها ما در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم و باید گفت و گو کنیم و طلبمان را بگیریم. در حوزه آلترناتیو (جایگزین) باید فعال باشیم زیرا اگر طرف مقابل امتیاز نداد و عمل نکرد باید به گونه ای رفتار کنیم که هرگونه تحریمی بی اثر شود. به طوری که در دولت آقای رئیسی خود آمریکایی ها تحریم های را شکست مطلق و بر افزایش فروش نفت کشور اعتراف کردند.

تهمت زدید ما رفتیم ۳۰۰ هزار تومان دادیم تا به ما رای بدهند؛ این اهانت به مردم است

جلیلی اظهار داشت: جریانی خود تحریم در کشور وجود دارد که فقط می‌گوید باید امتیاز دهیم. باید برنامه هایی داشته باشیم که طرف مقابل فکر نکند می تواند به تحریم تکیه کند و تمام تحریم ها بی اثر باشد. برنامه هفتم توسعه بر روی رشد ۸ درصد تاکید دارد و شما پیشاپیش می گویید رشد ۸ درصدی کلاهبرداری است و اصلا آن را قبول ندارید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تهمت نمی‌زنم که دولت سوم روحانی را می‌خواهید تشکیل دهید، کسانی که اکنون دور شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟

وی ادامه داد: ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی با عملکرد غلط و بی نتیجه که باعث شد ۱۵ بار همه بگویند تعهدات را انجام داده ایم اما طرف مقابل خارج شود و شما حتی نتوانید شکایت کنید از طرف مقابل به خاطر بلد نبودن ابتدایی ترین موضوعات بین المللی این اتفاق رخ داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شما ماشینی که ۱۰۰ میلیون ارزش دارد را ۱۰۰ میلیارد خریدید اما آن را هم به شما ندادند؛ با این حال از قانون مجلس که در راستای عزت ملت ایران است دفاع نمی‌کنید. این قانون، قانون دقیقی است و حق ملت را استیفا می کند و به دولت قدرت می دهد که با قدرت مذاکره کند؛ بنابراین نباید این قانون را زیر سوال ببرید.

جلیلی اظهار داشت: وقتی طرف مقابل در موضع زورگویی است، ما نمی آییم به آنها امتیاز بدهیم و مانند دولت گذشته به مردم بگوییم که ما کاپ اخلاق را برده ایم و طرف مقابل نبرد.
مردم را قبول ندارید؛ به مردم اهانت کردید

وی گفت: همین فردی که در ستاد شماست، گفته ۳۰۰ هزار تومان پول داده ایم به مردم که به ما رأی دهند، این اهانت به مردم و تهمت به ماست که از سوی تیم شما علیه ما صورت می گیرد متاسفانه نمی دانید که اطرافیانتان چه می کنند.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: وزیر مسکن روحانی آیا با شما نیست؟ شما که فرد نیستید، شما می خواهید با اینها کشور را بسازید و به اینها افتخار می کنید، این افراد رفتارشان و کارنامه مشخصی دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اشکال شما این است که به مردم، جوانان، متخصصان و دانشمندان را نگاه نمی کنید و آنها را قبول ندارید و با یک کلمه می خواهید کلی ظرفیت را کنار بگذارید.

وی ادامه داد: از جوانان سخن می گویید اما از مدیران و وزرایی می خواهید استفاده کنید که می گویند هر چه ما می گوییم باشد در غیر اینصورت کارها را پیش نمی برند.

جلیلی ادامه داد: شما جمع بندی جوانان، دانشجویان و دانشمندان را قبول ندارید و آنها را دولت سایه می خوانید اما بعد می گویید به تخصص اهمیت می دهم و می خواهم با متخصصان کار کنم.

وی افزود: اگر سیاست گذاری از پایین را می خواهید اجرا کنید مانند ما باید با دهها صنف بازدید می کردید، به شهرهای مختلف می رفتید و از دهها شرکت دانش بنیان دیدن می کردید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما باید با ده‌ها صنف جلسه می گذاشتید و از ۱۴۰ نقطه کشور بازدید می کردید و از دهها شرکت دانش بنیان بازدید می کردید که ببینید چه ظرفیت هایی وجود دارد که امروز اینگونه نشوید.

جلیلی اظهار داشت: نباید به اندک بهانه بگویید چه کسی از دیوار سفارت بالا رفت؛ در حالی که این هم ناشی از ضعف دولتی است که امروز شما می خواهید آن را احیا کنید دولتی که نمی توانست حتی از یک سفارت حمایت کند.

وی ادامه داد: من در جلسه دولت به روحانی هشدار دادم که دولت باید پیش بینی داشته باشید، اشکال شما همین است، بدون پیش بینی نمی توان کار کرد باید با کار علمی، بتوانیم پیش بینی و کارها را دنبال کنیم

جلیلی اظهار داشت: مدعی می شوید که ۱۰۰ اقتصاددان از برنامه شما دفاع کردند، می توانید برنامه خود را نشان دهید، کجاست این برنامه؟، شما که مدعی می شوید برنامه همان برنامه دولت است، پس از کدام برنامه شما حمایت شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چرا ابا دارید در این جلسه از اینکه مطرح کنید، شما همواره می گوید برنامه من همون برنامه دولت است.

وی ادامه داد: اقتصاددان های شما بگویند که نسبتشان با رشد هشت درصدی چیست، آیا همان چیزی نیست که دیشب گفتید و اعلام کردید که رشد هشت درصدی کلاهبرداری است.

جلیلی گفت: رشد هشت درصدی ضرورت کشور است چه اقتصاد دانانی هستند که این مسائل را به شما می گویند و بعد چهار سال آینده را به فنا می دهند.

جلیلی در ادامه مناظره تصریح کرد: آقای پزشکیان رفتار شما و رئیس ستادتان مانند کسی است که گفت من صبح جمعه خبردار شدم.

وی گفت: مردم دارند می‌بینند که رئیس‌جمهور سابق و اسبق در کدام ستاد هستند و همۀ کسانی که ۳۲ سال کشور دستشان بود تمام ظرفیت خود را پای چه کسی آوردند.

جلیلی در ادامه خطاب به پزشکیان گفت: اگر طرحی برای بورس داشتنید چرا سال ۹۹ به دولت قبل ندادید؟

وی اضافه کرد: سومدیریت باعث بیشترین ضررها برای مردم در بورس شد. ما سال ۹۹ به آقای روحانی نامه نوشتیم.

جلیلی ادامه داد: همین آقای عبده که می‌گویند آن موقع چه کاری کردند؟وی گفت: بورس مدیریت می‌خواهد؛ نمی‌تواند بانک مرکزی شما تصمیمی بگیرد که به بورس لطمه بزند. نمی‌تواند بیمهٔ شما به بورس بی‌تفاوت باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای تصادف رانندگی بیمه داریم برای بورس بیمه نباید داشته باشیم؟ باید سهام بیمه شود تا مردم اینگونه بعضی اوقات متضرر نشوند.

جلیلی در ادامه گفت: از اینکه آقای پزشکیان احادیثی می‌خوانند و جلسهٔ ما را متبرک می‌کنند ممنونم، اما این را ائمهٔ جمعه هم انجام می‌دهند؛ باید این احادیث در عمل جلوه کند.

وی اضافه کرد: همین حدیثی که شما می‌خوانید در برنامهٔ ما وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در زمان شروع پرداخت یارانه‌ها، ارزش آن ۴۵ دلار بود و به مردم کمک می‌کرد؛ اما با کاهش ارزش پول دلار به ۳۰ هزار تومان رسید و کماکان به مردم همان ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در ستاد شما هستند همان موقع می‌گفتند «ما هنگام پرداخت این ۴۵ هزار تومان عزا می‌گیریم».جلیلی تاکید کرد: وقتی عده‌ای گرسنه سر به بالین می‌گذارند، ما نمی‌توانیم بخوابیم؛ در طرح سبد کالایی ما ۱۳ قلم کالا به نسبت نیاز هر دهک به مردم می‌رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آن زمان می گفتند می رویم گفت وگو می کنیم، دلار ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد اما به روی خودتان نمی آوردید و اینهایی که در ستاد شما هستند می گفتند که ما هر شب عزا می گیریم که چگونه همین ۴۵ هزار تومان مردم را بدهیم. مردم ما این مسائل را دیدند، شهید رئیسی به این مساله بی تفاوت نبود و تورم را پایین آورد که باید باز هم کاهش یابد.

جلیلی اظهار داشت: امروز شما می خواهید همان سیاست ها را دنبال کنید، شهید رئیسی یارانه مردم را ۱۰ برابر کرد و به ۴۵۰ هزار تومان رساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره طرح سبد کالایی خانوار گفت: وقتی عده ای گرسنه می خوابند شما نمی توانید بی تفاوت باشید، ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کالری نیاز روزانه هر فرد را در قالب برنامه تهیه کرده ایم که اطمینان حاصل شود که این میزان کالا به مردم می رسد تا هر چه برای سلامت بدن نیاز است در آن باشد.

جلیلی ادامه داد: فقط این نیست که مردم ما ناراحت هستند و حالا یک لقمه بخور نمیر به آنها بدهیم، بخشی از این برنامه در حال حاضر در دولت فعلی در قالب کالا برگ در حال اجرا است که باید این طرح تکمیل شود.

وی با بیان اینکه آقایان برنامه ندارند من برنامه دارم، تشریح کرد: خانواده کرامت دارد و همان قدر که به نان نیاز دارد به تفریح و سفر نیاز دارد. یکی از بحث های تبعیض اجتماعی همین مسائل است من با افرادی صحبت کرده ام که گفته یک سفر با خانواده نداشته است.

وی تاکید کرد:‌ طرح یارانه کالای فرهنگی داریم که کلی سینما و امکانات فرهنگی در آن دیده شده است و هزینه ای هم برای دولت ندارد و میتوانیم با یارانه‌ای که به مردم می دهیم بسترها را فراهم کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید ضریب جینی (آماری برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در بین مردم) ما مطلوب باشد، وقتی هدفمندی یارانه ها شروع شد، در بهترین حالت ضریب جینی قرار گرفتیم اما در هشت سال آن را از بین بردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای خود برای حل مشکلات حوزه مسکن، اظهار داشت: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست.

وی یادآور شد: در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

جلیلی اضافه کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته است، خوب خانه کمتر بسازیم بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در هشت سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

جلیلی یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن را مساله زمین دانست و در این باره توضیح داد: در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

جلیلی اظهار داشت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از سوالات این است که شما برای سیاست دریامحور چه برنامه‌ای دارید؟ یکی از مباحث دیگر این است که باید جهت بدهید تا این نگاه اقتصادی و راهبردی در عرصه‌هایی مثل دریا که می‌خواهید طبق برنامه هفتم توسعه یابد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی چند برابر شود؛ که یکی از موارد در حوزه مسکن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که «اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟» اظهار داشت: ابتدا راجع به تسهیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند؛ این اتفاق محقق شد.

وی ادامه داد: تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی اقلام کاهش دهد.

جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متاسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهیم، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.

جلیلی با بیان اینکه اگر ریال حاکمیت نداشته باشد، نمی توانیم مشکل تورم را حل کنیم،افزود: برای حاکمیت بر پول کشور، اول از همه باید بر ریال حاکمیت داشته باشیم و باید بدانیم ریال کجا می رود باید سامانه ها در این خصوص شکل بگیرند تا متوجه شویم گردش پول کجا می رود و باید شفافیت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود. از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد، بازار و مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تامین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد؛ قیمت ارز در یک بازار سالم کشف می شود، وقتی بسیاری از معامالات بزرگ ما در بازار نامشخص باشد به مشکل می خوریم و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت گیرد و این انتخاب انجام شود؛ از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها را هم تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور خودرو است و یکی از اشکالات در کشور که باید رئیس جمهور تدبیر کند، بحث خودرو است.

جلیلی خاطرنشان کرد: خودرو، مسکن و کشاورزی تک بعدی نیست و نمی توان با نگاه فنی آن را حل کرد بلکه باید تمام ابعاد را شناخت؛ یکی از اولویت ها این است که باید از وزارت علوم بخواهید تا دانشگاه ها وارد رشته هایی مانند اقتصاد، خودرو و اقتصاد و مسکن شوند.

وی با تاکید بر اینکه در خودرو قیمت و کیفیت اهمیت دارد، افزود: آنچه ما در سال های گذشته با ده ها استاد مکانیک دانشگاه و مدیران خودروسازی ها از همه طیف ها مطالعه کرده ایم و جمع بندی ما این است که باید تیراژ خودرو را به گونه ای افزایش دهیم تا مشکل در تولید پیش نیاید و تولید ما اقتصادی شود؛ نمی شود که شما دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو داشته باشید و هر کدام چند پلتفرم داشته باشند.

انتهای خبر/

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه