مجید رحمانی

به وقتِ انتخاب؛ به عشقِ ایران

روی سخنم با گیلانی‌های غیور است؛ فارغ از انتخاب هر گزینه‌ای؛ تمنا دارم با شرکت در فرصت مرحله دوم انتخابات، نقش‌آفرینی گیلانیان را در امور ملی، باز احیاء و تکمیل نمایند.

به وقتِ انتخاب؛ به عشقِ ایران

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، «مجید رحمانی» در یادداشتی با مقدمه «عرضی از باب تکلیف برای وطنم»، نوشت: تمنایم شاید کمی عجیب باشد؛ اما هشداری است برای تأمل و اندیشه‌ورزی گیلانیان!

 اهالی گیلان در تحقق آمال ایرانیان همواره پیشتاز بوده و در تاریخ معاصر کشور نیز این پیشتازی رنگ ویژه‌ای داشته؛ از جنبش مشروطه تا نهضت جنگل، از انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و سایر عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ملی، نقششان کم‌نظیر بوده است.

 میزان شرکت گیلانی‌ها در انتخابات بعد از انقلاب در سطح ملی و محلی نیز همواره از سطح قابل‌قبولی در نصاب کشوری حکایت دارد. لکن در انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ این نقش‌آفرینی به شکل معناداری با ضریب بیشتر از حد کشوری، کاهش یافت.

 در مرحله اول انتخابات پیش از موعد چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، مشارکت ۴۰ درصدی در کشور رقم خورد، اما گیلان با مشارکت ۳۲/۶ درصد، یکی از پائین‌ترین مشارکت‌ها را در بین استان‌ها داشت. این در حالی است که در دوره انتخابات قبل ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ که نصاب کشوری مشارکت ۴۸/۸ درصد بود، گیلانیان ۵۷/۳۵ درصد مشارکت داشتند. مقایسه این دو آمار گویای کاهش حدود ۲۵ درصدی مشارکت گیلانی‌ها در فاصله ۳ سال است! و باز این در حالی است که مقایسه همین دو مقطع انتخابات، در بسیاری از استان‌ها از افزایش مشارکت حکایت دارد.

 این آمار، تحلیل‌های تخصصی و جامعه‌شناسی بیشتری را می‌طلبد؛ لکن به نظر می‌رسد نقش‌آفرینی گیلانی‌ها نسبت به مسائل ملی در تاریخ معاصر، کمتر از این میزان افول کرده باشد!

 یکی از نشانه‌های کم‌رنگ‌شدن نقش‌آفرینی گیلانیان در عرصه انتخابات، را می‌توان در عدم حضور نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در هیچ یک از دو مرحله رقابت انتخاباتی در گیلان جستجو کرد و چرایی اینکه این استان با جمعیت بالا و بیش از دو میلیون نفر واجدین شرکت در انتخابات، چگونه اولویت سفر نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار نمی‌گیرد؟!

 پرواضح است که فارغ از انباشت برخی مسائل این زیست‌بوم عزیز؛ عملکرد مسئولان اجرایی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای استان طی ۳ سال گذشته را می‌توان در میزان عدم رضایت اقشار، اصناف و مردم این سامان و نقش آن در میزان مشارکت، بیشتر جویا شد و البته تلنگری است برای بازنگری در نقش میدانی نمایندگان مردم در مجلس و شوراها، نخبگان و رسانه‌ها، فعالان فرهنگی و اجتماعی، تشکل‌های سیاسی و هر شخصیت و مجموعه‌ای که اثرگذاری اجتماعی دارد.

 در پایان روی سخنم با گیلانی‌های غیور است؛ فارغ از انتخاب هر گزینه‌ای؛ تمنا دارم با شرکت در فرصت مرحله دوم انتخابات، نقش‌آفرینی گیلانیان را در امور ملی، باز احیاء و تکمیل نموده و از طرفی این اثربخشی تعیین‌کننده را در حل مسائل عمومی، وجه مطالبه بیشتر از دولت بعدی قرار دهیم و از دیگر سو، این پیشینه فرهیختگی و تاریخی درخشان را امتداد بخشیم.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه